JAK ZBUDOWAĆ EFEKTYWNY ZESPÓŁ
Sposoby wzmacniania motywacji własnej i zespołu
Tematyka
-
Kadra zarządzająca i jej rola w budowania zaufania i szacunku w zespołach;
-
Narzędzia coachingowe w pracy z zespołem;
-
Wzmocnienie i rozwój kluczowych kompetencji zarządczych:
Komunikatywność:
-
Komunikacja i porozumiewanie werbalne i niewerbalne,
-
Przyjmowanie i przekazywanie informacji – wstęp do metaprogramów i modalności – ćwiczenia w rozpoznawaniu i „kluczach” komunikacyjnych;
-
Aktywne słuchanie – mowa ciała, ton głosu – ćwiczenia;
-
Język ciała, strój, kolory – jak prezentować się wiarygodnie oraz profesjonalnie i jak przy tym budzić zaufanie sympatię;
-
Słowa klucze i kasowniki – wstęp;
-
Reguły wystąpień publicznych – podstawowe zasady i ćwiczenia;
Sprawność organizacyjna:
-
Wyznaczanie, precyzowanie i komunikowanie celów – powiązanie życiowych celów z celami zespołu (wstęp do zarządzania poprzez misję i wartości);
Praca z zespołem:
-
Efekt synergii (2+2=5) i strategie win-win;
-
Dopasowanie jako wstęp do przewodzenia: na poziomie modalności, metaprogramów, poziomów logicznych;
-
Motywowanie – inspirowanie – co motywuje ludzi do działania i jak podtrzymać motywację w zespole;
-
Delegowanie zadań – zgodnie z metaprogramami członków zespołu;
-
Dostrzeganie potrzeb innych ludzi wstęp do negocjacji – różnica między stanowiskiem, a interesem – idea trzeciego wyjścia – kompromis a konsensus – ćwiczenia i analiza skuteczności
-
Zasady i stosowanie „burzy mózgów” – ćwiczenia;
-
Rozwiązywanie konfliktów – jak rozpoznawać systemy motywacji innych ludzi i w razie konfliktu znajdować rozwiązania korzystne dla obu stron;
-
Wspierająca recenzja jako narzędzie udzielania informacji zwrotnych i motywowania;
Odporność na stres:
-
Prawidłowe zarządzanie emocjami – kilka sposobów redukcji stresu – wstęp;
-
Opanowanie mimo zmieniających się warunków – ćwiczenia i analiza skuteczności;
-
Asertywność i odporność na manipulacje – ćwiczenia i analiza skuteczności;
-
Ograniczające przekonania i sposoby ich przekraczania – wstęp.
Zakładane efekty warsztatów
Poziom wiedzy
- Uporządkowanie i poszerzenie wiedzy Uczestników nt. głównych zadań i kluczowych
kompetencji kadry zarządzającej, - Zapoznanie z nowymi narzędziami i zasadami ich stosowania.
Poziom umiejętności
Zdobycie lub wzmocnienie umiejętności potrzebnych do zarządzania zespołem:
- Motywowania siebie i zespołu;
- Wyznaczania celów i planowania,
- Negocjacji i budowania porozumienia poprzez znajdowanie rozwiązań korzystnych dla obu stron,
- Panowania nad stresem i emocjami,
- Komunikacji i porozumiewania,
- Odczytywania intencji i systemu wartości drugiej stron.
Poziom postaw
-
Skuteczne zastosowanie w codziennej praktyce poznanych narzędzi;
-
Wzrost motywacji do podejmowania zadań i obowiązków kierowniczych;
-
Rozumienie powiązań przyczynowo-skutkowych w pracy zespołu;
-
Nie uleganie sytuacjom stresującym;
-
Wzmocnienie poczucia własnej wartości;
-
Rozumienia korzyści z dążenia do relacji „wygrany – wygrany” i efektu synergii.
Metody i narzędzia
-
Piramida 5 -iu dysfunkcji pracy zespołowej;
-
Piramida potrzeb A. Maslowa (7 poziomów);
-
Metaprogramy R. Bandlera;
-
Badanie doceniające D.Cooperridera;
-
Model uczenia się R. Dieltsa (poziomy neurologiczne);
-
Techniki dopasowania – jako wstęp do przewodzenia w zespole;
-
Burza mózgów;
- Strategia V. Disneya;
- Strategia K. Vonneguta;
- SMARTER;
- Techniki aktywnego słuchania – mowa ciała, ton głosu – ćwiczenia;
- Struktura zadań, słowa klucze i kasowniki;
- Gry zespołowe D. Neenana;
- Metafora.